Przykłady najlepszych nagłówków od Dana Kennedy`ego

Ile czasu i energii może zająć stworzenie naprawdę dobrego, przyciągającego nagłówka? David Ogilvy pokazuje, że całkiem sporo, a Daniel Kennedy podsuwa gotowe przykłady nagłówków, które zawsze działają.

Jednym z najsłynniejszych na świecie nagłówków jest hasło stworzone w latach 60. XX wieku przez Davida Ogilvy`ego do reklamy Rolls-Royce`a: „Przy prędkości 60 mil na godzinę najgłośniejszy dźwięk w samochodzie wydaje elektryczny zegar”. Pracując nad hasłem oraz całym tekstem tej reklamy Ogilvy spędził 3 tygodnie na rozmowach z inżynierami Rolls-Royce`a oraz czytaniu wszystkich dostępnych materiałów na temat samochodów RR.

Ciekawostką jest fakt, że Ogilvy podczas tych 3 tygodni wymyślił i odrzucił podobno ponad 100 haseł, a ostateczny efekt – czyli wspomniany nagłówek, jak i cała reklama – wzbudziły tak ogromny zachwyt, że ludzie z branży reklamowej potrafili cytować z pamięci całe fragmenty poniższego tekstu.

źródło: https://www.pinterest.com/socialogilvy/classic-ogilvy-ads-a-traditional-infographic/

Każdy twórca tekstów doskonale wie, jak ważną rolę odgrywa nagłówek. Musi on nie tylko przyciągnąć wzrok, zainteresować, ale i stanowić zaczątek artykułu czy reklamy – być z nimi spójny. Osoba zainteresowana nagłówkiem instynktownie szuka w dalszym tekście kontynuacji tematu. Jeśli tego nie znajdzie, zrezygnuje z czytania. Najlepsi copywriterzy – jak legendarny David Ogilvy – spędzają nawet kilka tygodni na wymyśleniu samego nagłówka czy hasła reklamowego.

Gotowe przykłady nagłówków

Poniżej przykłady sprawdzonych i popularnych na całym świecie nagłówków od Dana Kennedy`ego – innego legendarnego speca od reklamy. Opisał je w swojej książce „The Ultimate Sales Letter”. Zaraz zobaczysz, jak wiele z nich używanych jest obecnie np. w mailingu reklamowym.

Poniższe zdania w języku angielskim to oryginalne przykłady z ww. książki.

1. Nie sądzili, że potrafię (śmiali się)___, ale zrobiłem to___

  • They laughed when I sat down at the piano, but not when I started to play!
  • Gdy wszedłem na scenę widziałem uśmiechy politowania, jednak szybko zniknęły, gdy zacząłem śpiewać

2. Kto jeszcze chce/potrzebuje___?

  • Who else needs an extra hour every day?
  • Kto jeszcze chce podszkolić swój angielski?

3. Jak___ uczyniło mnie/ sprawiło, że___

  • How a simple idea made me “Plant Manager of the Year”
  • Jak przeczytanie tej 1 książki uczyniło mnie milionerem?

4. Czy jesteś___?

  • Are you smarter that your boss?
  • Czy jesteś typem pracoholika?

5. Jak coś zrobiłem (czegoś dokonałem)___?

  • How I retired at age 40 – with guaranteed income for life
  • Jak zrzuciłam 32 kilogramy w 10 miesięcy

6. Jak___?

  • How to win friends and influence people
  • Jak możesz podnieść motywację Twoich pracowników

7. Jeśli jesteś (coś robisz)___, możesz___

  • If you are a football expert, you could win 50.000 next weekend
  • Jeśli każdego dnia odłożysz 4 zł, możesz zyskać 30 tysięcy złotych rocznie

8. Sekret (tajemnica)___

  • Secrets of a Madison Ave.Maverick – “Contarian Advertising”
  • Sekrety legendarnego copywritera

9. Tysiące /setki/ miliony (osób) teraz___, choć wcześniej___

  • Thousands now play even though they have “clumsy fingers”
  • 100 tysięcy osób korzysta teraz z tej aplikacji, chociaż jeszcze miesiąc temu nikt o niej nie słyszał.

10. Uwaga (ostrzeżenie)___

  • Warning: two-thirds of the middle managers in your industry will lose their jobs in next 36 months
  • Uważaj, ten składnik żywności może powodować zmiany na Twojej skórze.

11. Daj mi___, a___

  • Give me 5 days and I`ll give you a magnetic personality
  • Podaruj mi 15 minut dziennie, a sprawię, że zaczniesz zyskownie inwestować w nieruchomości.

12. ___sposobów na___

  • 101 ways to increase new patient flow
  • 9 sposobów na przyciągający nagłówek

PS

Dan Kennedy w “The Ultimate Sales Letter” podaje również przepis na… drugi nagłówek. Jest nim sekcja „PS”. Kennedy zauważa, że – paradoksalnie – wiele osób czyta długi tekst od końca. Czytelnik, widząc na końcu tekstu 1-2 zdania postscriptum przeczyta najpierw je, intuicyjnie przeczuwając, że ta sekcja zawiera jakieś podsumowanie lub wyjątkowe korzyści. Jest to zatem druga szansa dla copywritera – przyciągnięcie uwagi „dolnym” nagłówkiem.

Choć powyższe przykłady nagłówków powstały na gruncie amerykańskim, niektóre z nich zyskały wielką popularność także u nas. Bardzo często w artykułach czy reklamach można spotkać np. nagłówki i hasła z przyciągającymi uwagę cyframi (przykład nr 12) oraz zawierające pytanie „jak?” (przykład nr 6), czyli odnoszące się do jakiegoś problemu odbiorcy (który rozwiązywany jest w dalszym tekście).