7 technik zachęcenia ludzi do zakupu

Manipulacja konsumentem poprzez reklamy to zjawisko już raczej znane, które my – konsumenci potrafimy rozpoznać i się przed nim w jakimś stopniu bronić. Z technikami wpływu społecznego jest już jednak nieco gorzej – choćby dlatego, że najczęściej nie jesteśmy w stanie stwierdzić, że właśnie jesteśmy im poddawani. Ulegamy im nieświadomie, choć paradoksalnie – jak za chwilę się okaże – wszystkim są one doskonale znane z życia.

Każdego dnia miliony ludzi na świecie jest poddawanych (czy to przez innych ludzi, czy firmy) działaniu reguł wpływu społecznego Cialdiniego. Jest ich 6: reguła wzajemności, konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienia, autorytetu oraz niedostępności. Jak wspomniałam reguły te i ich potężny wpływ na ludzi znane są również wielkim firmom, których produkty konsumujemy na co dzień. Wykorzystując te psychologiczne narzędzia korporacje i marki wpływają na nas, konsumentów sprawiając, że kupujemy ich towary i usługi.


O szczegółach wspomnianych reguł wpływu społecznego oraz przykładach ich zastosowania piszę w dwuczęściowym artykule na Mam Startup. Po lekturze zarówno pierwszej, jak i drugiej części artykułu z pewnością inaczej spojrzysz na wiele ludzkich zachowań, działań firm oraz codzienne sytuacje.